YOBBER BLOGG

Den nya strategin för rekrytering

Posted by Peter Röseberg on 2016-nov-14 12:32:20

CV eller Curriculum Vitae, betyder livets lopp, och känns lika gammalt som det latinska ordet antyder. I korthet är ett CV en lista över personuppgifter, yrkeskvalifikationer, utbildningar, volontärarbete, övriga meriter och referenser som ger en snabb överblick om vad en kandidat har att erbjuda dig som är arbetsgivare. De allra flesta företag rekryterar på ett traditionellt sätt där cv och ett personligt brev utgör ett första steg i gallringen av jobbsökande.

Read More

Topics: trender, Employer Branding, besöksnäring

Koppla upp dig – och håll dig uppkopplad. Så tar du din employer branding till nästa nivå

Posted by Peter Röseberg on 2016-okt-24 09:24:35

Idag är det mer regel än undantag för de flesta av oss att alltid vara uppkopplad och tillgänglig - dygnet runt, året runt. Internetrevolutionen och tillkomsten av sociala medier har dessutom förändrat vårt sätt att söka nya anställningar, hur vi engagerar oss i vårt arbete och hur vi utvärderar våra arbetsgivare. I den nya digitala tidsåldern innebär det här även en förändring av hur arbetsgivarens varumärke marknadsförs och hur det uppfattas. Att hitta nya verktyg, strategier och metoder för att särskilja ditt företag från andra för att nå ut till nya arbetskraftsförmågor har blivit mycket svårare.

Read More

Topics: personlighet & talang, sociala medier, Employer Branding

ICA Maxi Enköping introducerar videointervjuer – MED video

Posted by Brita Klingberg on 2016-okt-10 15:57:28

 ”Vill du söka extrajobb hos oss? Då ska du kolla in den här filmen.” Med den uppmaningen på Facebook meddelar ICA Maxi Enköping sina följare hur man numera söker extrajobb i butiken. Hjälpsamt, avslappnat och synnerligen trevligt!

Read More

Topics: rekrytering, Employer Branding, facebook

Stort genomslag när personalen gör reklam för Circle K (Statoil)

Posted by Brita Klingberg on 2016-jun-16 10:16:23

En av de mest uppmärksammade och uppskattade reklamkampanjerna just nu handlar om att bensinmackskedjan Statoil byter namn till Circle K. I reklamfilmerna gör man precis tvärt om än vad som är brukligt när man annonserar en förändring –  man säger att det viktigaste kommer att vara exakt som tidigare. Och vad är det viktigaste?

Read More

Topics: personlighet & talang, Employer Branding, videointervjuer