YOBBER BLOGG

Rekrytera personal smart med Facebook

Posted by Brita Klingberg on 2017-feb-17 13:51:22
Find me on:

Idag är nätverk där bilder och video är centrala funktioner, de plattformar på internet som växer snabbast i antal användare. Vi ser också hur våra privata och professionella intressen sammansmälter på samma plattformar, i synnerhet på Facebook. Att just Facebook gått och blivit en faktor idag för matchningen mellan företag och jobbsökare ser vi kan förklaras av flera orsaker.


Yobber_Sasong_Erbjudande_Top.jpg

 

LADDA NER GRATIS: Guide till att rekrytera säsongspersonal smart med Facebook

 

1. 71% AV SVERIGES BEFOLKNING FINNS PÅ FACEBOOK
Plattformen har gått och blivit byns annonstavla för hela Sverige dit 71% av befolkningen vänder sig för att komunicera, hänga med och dela med sig av innehåll. I åldrarna 16 - 25 kan du nå hela 94%, varav 74% surfar den stadigt växande plattformen dagligen.

 

Svenskarna och sociala medier 2016_IIS_Facebook.png

Figur hämtad ur Svenskarna och sociala medier 2016, IIS.

 

2. JOBB & ARBETE ÄR RELEVANT ATT SPRIDA, DELA VIDARE
Ett innehåll vi finner relevant för oss själva eller en vän, är vi starkt benägna till att dela med oss av. Just arbetstillfällen är relevant för flertalet. Arbete är viktigt och därför kan en jobbpost på Facebook också nå 15 000 bara genom att användare delar informationen till fler, utan att du betalar något och utan någon större insats.

 

3. EGNA KANALER HAR HÖGT VÄRDE FÖR FÖRETAGETS KOMMUNIKATION 
På Facebook följer vi företag som vi av olika anledningar sympatiserar med. Är Facebook en redan upparbetad kanal för ditt företag är det därför lättare för dig att nå ut med en rekrytering, få visningar och delningar och på så sätt nå potentiella kandidater. 

 

4. ATT ÖKA RÄCKVIDDEN, NÅ FLER, ÄR ENKELT OCH BILLIGT PÅ FACEBOOK
Med en nätt budget på några hundralappar kan du rikta ett inlägg eller annons specifikt utifrån geografisk eller demografisk information, ex. ort och ålder och därtill även utifrån intressen. På så sätt kan du utöka räckvidden och synligheten för arbetstillfällen och nå fler än bara de som följer din företagssida idag.

 

Ladda ner hela guiden till lyckad rekrytering med hjälp av Facebook

 


Nå årets säsongspersonal på Facebook

Ska du rekrytera säsongspersonal i åldrarna 16 – 25 till årets sommar och vinter är det klokt att lägga extra krut på just Facebook för att nå dem. I det digitala samhället, där 80-talister och äldre endast kan titulera sig turister, är Generation Z (födda 1994 >) infödingar. Born and raised med Wi-Fi, datorer och smarta mobiler ter sig deras värld och deras förväntningar annorlunda. Du hittar nämligen 94% av dem på Facebook!

Fördelen med att publicera och aktivt sprida säsongsjobben på Facebook är att du har möjligheten att nå rätt mottagare genom att styra vem som ska se ditt inlägg. Du kan på ett mycket enkelt sätt ringa in en målgrupp utifrån ålder, ort och intressen och med bara några hundralappars hjälp få ut ditt budskap om säsongsrekrytering till rätt personer. Att dessutom bli medlem i jobbgrupper som är relevanta för ditt företag, bransch eller ort, ger dig en bra insikt om hur klimat och attityd på arbetsmarknaden ser ut runt om i landet.

 

Hur ska du sprida din annons i din nästa rekrytering?

Många företag är redan duktiga på att jobba med sina företagssidor på Facebook. Antingen sköter de allt själva eller använder externa resurser. I vår enkla guide får du tips på hur du lätt ökar räckvidden för dina jobbposter inför säsongen 2017 när du vill nå ut till fler än dina följare. Ladda ner guiden, logga in på Facebook och maxa spridningen av din platsannons i nästa rekrytering!

Ladda ner vår gratis guide och få tips till hur du lyckas nå ut med din rekrytering på Facebook:

 

  • Så funkar generation Z - årets säsongspersonal
  • Så når du ut till rätt målgrupp på Facebook
  • Tips - annonsera jobben med rätt mix av kanaler
  • Mall för aktivitetsplan: rekrytera smart från dag ett!

 

Yobber Facebook Guide-blog-bild.jpg

 

Topics: sommarjobb, facebook, säsongspersonal, säsongsrekrytering