YOBBER BLOGG

Från 0 till 100% träffsäkerhet vid rekrytering på distans

Posted by Brita Klingberg on 2017-sep-18 16:14:26
Find me on:

Rekrytering bjuder verkligen på utmaningar när det gäller koordinering och effektiva arbetsflöden. För Företagsväxter AB växer dessutom tidstjuvarna med avstånden när Jeanette Meland som är HR-chef, hennes medarbetare och de sökande alla befinner sig på skilda orter över hela landet. 


100-tals ansökningar, telefonsamtal och schemapussel...

Med smarta tjänster för hyra och skötsel av växtinredning levererar Företagsväxter levande växter till företag för trivsel och välbehag ute på arbetsplatser. För att lyckas behöver HR-chefen på huvudkontoret i Knivsta, Jeanette Meland, hitta engagerade växtskötare och fruktmedarbetare till de sex lokalkontoren som helhjärtat går in för jobbet och kan få både växter och kunder att må bra. 

 

"Många söker jobb för att de måste, utan helhjärtat intresse, men oavsett hamnar de på mitt bord."

Jeanette Meland, HR-chef & Controller, Företagsväxter AB

 

businessman need help under a lot of paper kopia 2.jpg

 

Företagsväxters tre största utmaningar vid rekrytering är:

1. TIDSKRÄVANDE PROCESS

Hög volym av ansökningar med låg relevans resulterade i ett tidskrävande arbete med låg träffsäkerhet och hög arbetsbelasning. Genomläsning av cv och personliga brev, många telefonsamtal och koordinering av intervjuer upptog nästan all tid för Jeanette. 

2. SVÅRT ATT HITTA RÄTT KANDIDAT

Med ansökningar från hela Sverige där många sökanden vid närmare granskning varken hade förutsättningar eller intresse att ta jobbet, blev urvalsarbetet svårt och en belastning. Cv och personliga brev blev trubbiga verktyg för Jeanette och teamet i jakten på kandidater med helhjärtat intresse för tjänsterna. 

3. REKRYTERING ÖVER HELA LANDET

Den geografiska distansen till arbetsledarna på lokalkontoren och tillika till de sökande gjorde det hela än mer komplicerat för Jeanette - att från huvudkontoret i Knivsta koordinera urval och intervjuer och samtidigt lyckas med effektiv kommunikation internt blev omöjligt.

 


woman_by_computer_yobber.001 kopia 2.jpeg
Från 0 - 100% i träffsäkerhet vid distansrekrytering

Med hjälp av Yobber har Företagsväxter genomfört två avgörande förändringar i sin rekryteringsprocess - en strukturell och en metodisk. De har gått från en manuell hantering av ansökningar till en digital hantering samt infört strukturerade videointervjuer redan i steg ett för kandidaterna.

Effekterna av förändringarna är många, både förväntade och oväntade. Idag söker Jeanette personal över hela landet och delar kandidaternas videoansökningar från huvudkontoret i Knivsta till arbetsledarna på Företagsväxters lokalkontor i Malmö, Göteborg, Linköping, Knivsta, Sundsvall och Luleå.

Vinsten med en digital rekryteringsprocess och videointevjuer är tid, effektivitet, delaktighet och inte minst, träffsäkerhet - att rätt person hamnar på rätt plats.

 

"Med ett gemensamt urval skapar vi delaktighet i arbetsgruppen. I Yobber synkar vi profilen tillsammans och bryggar distansen mellan oss, utan att tappa en sammanhållen profil i rekryteringen."

Jeanette Meland, HR-chef & Controller, Företagsväxter AB

 

Vill du ta del av Företagsväxters urvalsprocess och vinster? Ladda ner berättelsen i sin helhet (pdf) om Jeanette och Företagsväxter och hur de lyckas brygga geografiska distanser samtidigt som de ökar kvalitén i sina rekryteringar.

KLICKA HÄR

 


 Yobber_devices.png

wonderful-1.png

Topics: videoansökningar, Företagsväxter AB, distansrekrytering

Håll dig uppdaterad med nyhetsbrevet!

I slutet av varje månad skickar vi dig de populäraste rubrikerna - enkelt så!

Bli prenumerant!